Σεξουαλική Αγωγή και Εκπαίδευση

ατόμων στο Φάσμα του Αυτισμού

Η Σεξουαλική δραστηριότητα αποτελεί μία βασική Δραστηριότητα Καθημερινής Ζωής κατά τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπείας (American Occupational Therapy Association, ΑΟΤΑ) και περιλαμβάνει «την ενασχόληση με τις ευρείες δυνατότητες σεξουαλικής έκφρασης και εμπειριών με τον εαυτό μας ή με άλλους (π.χ. αγκαλιές, φιλιά, προκαταρκτικά, αυνανισμός, στοματικό σεξ, συνουσία)».

Η Σεξουαλική Αγωγή και Εκπαίδευση που λαμβάνεται κατά την παιδική ηλικία επηρεάζει ως έναν βαθμό την υγιή ανάπτυξη της σεξουαλικότητας, η οποία είναι άμεσα συνυφασμένη με την καλή ποιότητα ζωής.

Δεδομένου ότι η εμπλοκή σε Σεξουαλική δραστηριότητα με άλλους αποτελεί μια κοινωνική συναλλαγή, η οποία χρειάζεται επικοινωνία και κατανόηση του εαυτού μας και της άλλης πλευράς, καθώς επίσης είναι μια πολυαισθητηριακή εμπειρία, μπορεί να αυξήσει τις προκλήσεις για ανθρώπους στο Φάσμα του Αυτισμού οι οποίοι συνήθως αντιμετωπίζουν δυσκολίες:

  • στην επικοινωνία
  • στην κατανόηση κανόνων και εννοιών που αφορούν στην ανθρώπινη συνδιαλλαγή, συμπεριλαμβανομένης της έκφρασης των «κοινωνικών συνθημάτων»
  • με την γενίκευση γνώσεων σε μη δομημένα πλαίσια
  • λόγω συχνών ανησυχιών/ιδεοληψιών
  • στην κατανόηση ότι οι σχέσεις στηρίζονται και επηρεάζονται από την σχέση αιτίας-αποτελέσματος
  • σε αισθητηριακά ερεθίσματα
  • στις κοινωνικές συνδιαλλαγές

Λόγω ορισμένων εκ των προαναφερθέντων δυσκολιών των ανθρώπων στο Φάσμα του Αυτισμού, ακόμα και η εμπλοκή σε Σεξουαλική δραστηριότητα με τον εαυτό τους μπορεί να είναι μια πρόκληση.

Η Σεξουαλική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων στο Φάσμα του Αυτισμού αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική, σύνθετη και συνεχή διαδικασία που καλύπτει θέματα όπως:

  • για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας:
    • διαφορές των δύο φύλων
    • αναγνώριση ιδιωτικών & δημόσιων χώρων
    • κατανόηση των ιδιωτικών μερών του σώματος
    • ασφάλεια (Κοινωνικοί Κύκλοι – Κοινωνική Εγγύτητα)
    • εισαγωγή στην εφηβεία και τις αλλαγές στο σώμα
    • αναγνώριση κατάλληλου & ακατάλληλου αγγίγματος
  • για παιδιά γυμνασίου και λυκείου:
    • εφηβεία και εμμηνόρροια
    • εκσπερμάτωση και ονείρωξη
    • έκφραση άρνησης για συμμετοχή σε κάτι επικίνδυνο
    • αυνανισμός
    • χρήση δημόσιας τουαλέτας
    • έλξη και σεξουαλικά συναισθήματα
    • σχέσεις και γνωριμίες
    • προσωπική ευθύνη και οικογενειακές αξίες
    • αγάπη κατά φύλο

 

Βιβλιογραφία

Βοσκόπουλος, Ι., & Ιωάννου, Λ. (2019). Σεξουαλική Εκπαίδευση. Σύλλογος Γονέων Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Ν. Λάρισας. Ανακτήθηκε 22 Οκτωβρίου, 2022, από https://www.autismthessaly.gr/index.php/autism/autismos/fylo-sexoualikotita/
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process(4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Suppl. 2), 7412410010. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S2001
Ellis, K. (2020). Mission. Institute for Sex, Intimacy & Occupational Therapy. Ανακτήθηκε 22 Οκτωβρίου, 2022, από https://www.sexintimacyot.com/pages/mission
Episode 1: Sex is an ADL by OT after dark. Anchor. (2019, 10 Φεβρουαρίου). Ανακτήθηκε 22 Οκτωβρίου, 2022, από https://anchor.fm/ot-after-dark/episodes/Episode-1-Sex-is-an-ADL-e35vcg
MacRae, N. (2013). Sexuality and the role of occupational therapy. American Occupational Therapy Association. Ανακτήθηκε 22 Οκτωβρίου, 2022, από https://www.aota.org/~/media/Corporate/Files/AboutOT/Professionals/WhatIsOT/RDP/Facts/Sexuality.pdf