Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι μια διαδικασία που συμβαίνει σε όλους τους ανθρώπους και αφορά στη λήψη των ερεθισμάτων από τα αισθητήρια όργανα και την επεξεργασία τους από τον εγκέφαλο. Είναι «η νευρολογική διαδικασία που οργανώνει την αίσθηση από το ίδιο μας το σώμα και από το περιβάλλον και που καθιστά ικανή την χρήση του σώματος με αποτελεσματικό τρόπο εντός του περιβάλλοντος» (Ayres, A. J., 1972).
Όταν η διαδικασία αυτή λειτουργεί ορθά, ο άνθρωπος μπορεί να είναι κατάλληλα ρυθμισμένος και να εμπλέκεται ανεμπόδιστα σε δραστηριότητες που επιλέγει ή αναμένεται να εκτελέσει, ολοκληρώνοντάς τες.
Τι συμβαίνει όμως όταν δεν λειτουργεί όπως αναμένεται;
Φανταστείτε…
- Να προσπαθείτε να συγκεντρωθείτε στην ανάγνωση του αγαπημένου σας βιβλίου, ενώ ταυτόχρονα νιώθετε συνεχώς κάτι ανατριχιαστικό να περπατά πάνω σας…
- Να προσπαθείτε να περπατήσετε σε έναν δρόμο με εμπόδια, ενώ τα πόδια σας έχουν μουδιάσει και νιώθετε “μυρμηγκιάσματα”…
ή ακόμα…
- Να πρέπει να αντιγράψετε κάτι από έναν πίνακα στο τετράδιο μπροστά σας, ενώ το δωμάτιο γύρω σας γυρίζει…
Κάπως έτσι ίσως νιώθει κάποιος που βιώνει μια διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης!
Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (Sensory Integration, SI) ως θεωρία και μέθοδος παρέμβασης αναπτύχθηκε από την Anna Jean Ayres το 1972 και αφορά στο πώς ο άνθρωπος λαμβάνει και επεξεργάζεται τα Απτικά, Ιδιοδεκτικά, Αιθουσαία και Οπτικά ερεθίσματα έτσι που να μπορεί να εμπλακεί αποτελεσματικά σε δραστηριότητες.
Στα παιδιά, η εφαρμογή της μεθόδου γίνεται μέσα από Παιχνίδι τόσο ως μέσο παρέμβασης όσο και ως αποτέλεσμά της. Χαρακτηριστικά η A. J. Ayres ανέφερε ότι: «Όταν η θεραπεύτρια κάνει την δουλειά της αποτελεσματικά και το παιδί οργανώνει το νευρολογικό του σύστημα, φαίνεται σαν το παιδί απλώς να παίζει» (Ayres, A. J., 2005).
Βιβλιογραφία
Ayres, A. Jean (1972). Sensory integration and learning disorders. Western Psychological Services.
Ayres, A. J. (1972). Types of sensory integrative dysfunction among disabled learners. American Journal of Occupational Therapy, 26(1), 13–18.
Ayres, A. J. (2005). Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges (25th anniversary edition). Western Psychological Services
Williamson, G. G., & Anzalone, M. E. (2001). Sensory integration and self-regulation in infants and toddlers: Helping very young children interact with their environment. Zero to Three.
Roley, S. S., Blanche, E. I., & Schaaf, R. C. (2001). Understanding the nature of sensory integration with diverse populations. Therapy Skill Builders.
Schaaf, R. C., & Mailloux, Z. (2015). Clinician’s guide for implementing ayres sensory integration: Promoting participation for children with autism. AOTA Press.
Schaaf, R. C., & Roley, S. S. (2006). Sensory integration: Applying clinical reasoning to practice with diverse populations. PRO-ED, Inc.
Bundy, A. C., & Lane, S. J. (2020). Sensory integration: Theory and practice (3rd ed.). F.A.Davis.