Κοινωνικές Ιστορίες™ 10.3
Social Stories™ 10.3
Οι Κοινωνικές Ιστορίες™ (Social Stories™) επινοήθηκαν το 1990 από την Carol Gray, αρχικά για να βοηθήσουν άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος υψηλής λειτουργικότητας με βασικές δεξιότητες επικοινωνίας να κατανοήσουν καλύτερα εκφάνσεις της διαπροσωπικής επικοινωνίας, ώστε να κατακτήσουν κατάλληλη και αποτελεσματική αλληλεπίδραση.
Με την πάροδο του χρόνου οι Κοινωνικές Ιστορίες™ αναθεωρήθηκαν και ως προς τον ορισμό τους, τον τρόπο συγγραφής τους (τα Κριτήρια της Κοινωνικής Ιστορίας™) και ως προς τους αποδέκτες, το Κοινό τους.
Το σίγουρο είναι ότι οι Κοινωνικές Ιστορίες™ θεωρούνται ένα είδος κοινωνικής αφήγησης.
Όμως… Τι κάνει μια ιστορία… Κοινωνική Ιστορία™;
Όχι απλά και μόνο η αναφορά σε κοινωνικού τύπου ζητήματα!
Ο μοναδικός Ορισμός της Κοινωνικής Ιστορίας™ μας πληροφορεί ότι:
«Μια Κοινωνική Ιστορία™ περιγράφει με ακρίβεια ένα πλαίσιο, μια δεξιότητα, ένα επίτευγμα ή μια έννοια σύμφωνα με 10 καθοριστικά κριτήρια. Αυτά τα κριτήρια καθοδηγούν την έρευνα, την ανάπτυξη και την εφαρμογή της Ιστορίας, ώστε να διασφαλίζεται μια συνολική υπομονετική και υποστηρικτική ποιότητα, καθώς και μια μορφή, “φωνή”, περιεχόμενο και μαθησιακή εμπειρία που είναι περιγραφική, ουσιαστική και σωματικά, κοινωνικά και συναισθηματικά ασφαλής για το παιδί, τον έφηβο ή τον ενήλικα με αυτισμό.»
Το 2021 η τελευταία αναθεώρηση των Κριτηρίων της Κοινωνικής Ιστορίας™ μας έδωσε τις Κοινωνικές Ιστορίες™ 10.3, οι οποίες «αποτελούν ένα εργαλείο κοινωνικής μάθησης που υποστηρίζει την ασφαλή και ουσιαστική ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ γονέων, επαγγελματιών και ανθρώπων με αυτισμό όλων των ηλικιών».
Ο στόχος μιας Κοινωνικής Ιστορίας™ είναι να αποκαλύψει ακριβείς κοινωνικές πληροφορίες με σαφή και καθησυχαστικό τρόπο που γίνεται εύκολα κατανοητό από τον αποδέκτη.
Ο Συγγραφέας μιας Κοινωνικής Ιστορίας™ εργάζεται για λογαριασμό ενός Κοινού, δηλαδή ενός παιδιού, εφήβου ή ενήλικα με αυτισμό και ακολουθεί μια καθορισμένη διαδικασία, η οποία ξεκινά με τη συλλογή πληροφοριών, την ανακάλυψη ενός θέματος που “ταιριάζει” στο Κοινό και ολοκληρώνεται με την ανάπτυξη εξατομικευμένου κειμένου και εικονογράφησης.
Όπως η ίδια η Carol Gray αναφέρει:
«Ο Ορισμός της Κοινωνικής Ιστορίας™ και τα δέκα καθοριστικά χαρακτηριστικά (τα Κριτήρια της Κοινωνικής Ιστορίας™) καθοδηγούν την ανάπτυξη κάθε Ιστορίας και καταλήγουν σε μια υπομονετική, γεμάτη σεβασμό και ανεπιτήδευτη ποιότητα που είναι το χαρακτηριστικό της προσέγγισης. Είναι αυτή η ποιότητα που διακρίνει τις γνήσιες Κοινωνικές Ιστορίες™ από τα κοινωνικά σενάρια, τις λίστες ελέγχου δεξιοτήτων ή τις “κοινωνικές ιστορίες” που δεν ανταποκρίνονται στον τρέχοντα ορισμό.»
Τέλος, υπάρχουν και τα λεγόμενα Κοινωνικά Άρθρα, πιο σύντομες και απλές Ιστορίες, απευθυνόμενα σε πιο εξοικειωμένους αποδέκτες ή ηλικιωμένους.
Βιβλιογραφία
Denning, Christopher (2017). Developing Motor and Social Skills: Activities for Children with Autism Spectrum Disorder. Lanham, MD: Rowman & Littlefield. σελ. 42. ISBN 978-1-4758-1764-5.
Grey, C., Timmins, S., & Faherty, C. (2021, 5 Οκτωβρίου). Social Stories 10.3 Criteria . Carol Gray – Social Stories. Ανακτήθηκε 3 Οκτωβρίου, 2022, από https://carolgraysocialstories.com/wp-content/uploads/2021/10/Social-Stories-10.3-Criteria.pdf
Hannah, Liz (2001). Teaching Young Children with Autistic Spectrum Disorders to Learn: A Practical Guide for Parents and Staff in General Education Classrooms and Preschools. London: AAPC Publishing. σελ. 83. ISBN 1931282099.
Social Stories Overview. Carol Gray – Social Stories. (2015, 2 Νοεμβρίου). Ανακτήθηκε 3 Οκτωβρίου, 2022, από https://carolgraysocialstories.com/social-stories/
Taylor, Lori Ashley (3 Απριλίου 2018). Dragonfly: A Daughter’s Emergence from Autism: A Practical Guide for Parents (στα Αγγλικά). Simon and Schuster. σελ. 98. ISBN 9781510732186.
Tobik, Amy (8 Σεπτεμβρίου 2017). «Social Stories for Autistic Children». Autism Parenting Magazine. Ανακτήθηκε στις 29 Νοεμβρίου 2019.
What is a social story? Carol Gray – Social Stories. (2015, 2 Νοεμβρίου). Ανακτήθηκε 3 Οκτωβρίου, 2022, από https://carolgraysocialstories.com/social-stories/what-is-it/